måndag 29 mars 2010

Störda är vi allihopa!

In the Middle Ages, they had guillotines, stretch racks, whips and chains. Nowadays, we have a much more effective torture device called the bathroom scale. ~Stephen Phillips

Hej, jag heter Jennyh och jag har ett stört förhållande till vikt.

Varje måndag morgon (och helst ytterligare ett par gånger i veckan) ställer jag mig på vågen. Sen skriver jag mycket noga och samvetsgrannt upp exakt hur många kilo och hekto jag väger. Jag skriver också mycket noga och samvetsgrannt upp allt jag äter och hur många kalorier det innehåller. Dessutom har jag små kurvor och diagram så jag kan titta bakåt i tiden och se hur min vikt har ändrat sig. Om dom pekar mycket nedåt är det mycket bra. Om dom pekar lite nedåt är det lite bra. Om dom pekar uppåt är det JÄTTEDÅLIGT. Då känner jag mig som en usel människa.

"Men hördu," säger Sunda Förnufts-Jennyh. "Det är väl ändå inte hela världen. Du är ju för fan frisk! Du var ute i helgen och hade skoj med dina kompisar! Du mår ju toppenbra! Vad spelar några sketna hekton för roll?"

"NEEEJ! vrålar Neurotiska Vardags-Jennyh. "Jag är dålig! Jag är fet! Det står faktiskt i Aftonbladet att feta människor är fula och dåliga och allt som står i Aftonbladet är SAAAANT! Buuhuuuhuuu!"

Ärligt talat - hur friskt låter det här? Vad är det för liv vi lever när humöret går upp och ned beroende på hur mycket vågen visar? När vi på fullt allvar förbannar VÄTSKA som kroppen har samlat på sig för att den kommer att visa sig som ett plus på vågen, och funderar över hur vi ska kunna göra oss av med den till måndag morgon.

Här är ett hett tips för att slippa samla på sig vätska: låt bli att dricka! Uttorkning är det allra senaste i bantningsväg. Tänk vad smal och snygg du kommer att vara när du ligger där i sjukhussängen med dropp i en insjunken ven.

Jepp, störda är vi nog lite till mans, annars skulle vi inte hänga på viktforum och viktklubbar och uppmuntra varandras dysfunktionella beteende.

Skulle det inte vara skönt att bara få slänga ut den satans vågen? Sluta använda vikten som ett mått på hur du mår?

Sunda Förnufts-Jennyh säger, "Vikt är en SIFFRA, ingenting annat. Vikt är inte ett mått på lycka eller hälsa eller människorvärde. Vikt är ett mått på hur mycket du väger och vågen har inte en aning om hur du mår."

Neurotiska Vardags-Jennyh gnölar, "Men... men... dom säger ju... och forskarna säger... och det står ju faktiskt i Aftonbladet..."

Skit i vad 'dom' säger. Skit i vad forskarna säger. Den enda som vet hur du mår är DU. Någon som definitivt inte vet det är vågen.

Om det visade upp eller ned i morse? Det tänker jag inte tala om. I det långa loppet så spelar det ungefär lika stor roll som en fjärt i rymden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar