tisdag 27 april 2010

Att vägra be om ursäkt.

Ibland är det bra att be om ursäkt. Om man har gjort nåt riktigt jävla dumt till exempel, då är det bara att krypa till korset och erkänna sitt misstag. Om man har sårat någon, eller behandlat någon på ett dåligt sätt eller helt enkelt klantat till det. I sådana situationer är en ursäkt på sin plats.

Sen finns det situationer när det inte är det. Saker som folk tycker att man borde be om ursäkt för men även fast man inte alls behöver göra det.

Saker som att vara tjock till exempel. För verkar vara så att om man är tjock, då har man gjort något fel. Då måste man ursäkta sin blotta existens. Det är såna där fraser som 'Jo, jag vet att jag väger för mycket men jag försöker gå ner.' 'Det är ju inte hälsosamt egentligen.' 'Jag måste ju göra något, för barnens skull.' Till slut börjar hela livet cirkulera runt att be om ursäkt för sitt utseende.

Jag har en ursäkt jag också. Jag tränar fyra gånger i veckan och äter nyttig mat så jag är en duktig tjockis. Jag försöker. Att jag sen har en kroppstyp som aldrig kommer att bli smal på ett hälsosamt sätt spelar mindre roll eftersom jag i alla fall försöker. Gud förbjude att jag skulle vara nöjd som det är! Gud förbjude att jag skulle träna för att jag tycker att det är roligt och inte för att gå ner i vikt!

Men grejen är den att även om jag tillbringade hela dagarna med att sitta i soffan och käka munkar (mmmm....munkar...) så skulle jag fortfarande inte ha någon anledning att be om ursäkt. Jag skulle fortfarande ha precis lika stor rätt att vara nöjd med mig själv. Jag är inte skyldig någon att vara hälsosam eller att vara vacker eller att vara någonting alls överhuvudtaget egentligen. Jo förresten, jag är skyldig mina chefer att vara bra på mitt jobb för det betalar dom mig för. Men ingen kommer att betala mig för att vara smal och om någon skulle vilja göra det skulle jag i alla fall inte ta erbjudandet (se; kroppstyp som aldrig kommer att bli smal).

Min kropp, mina val. Och när det gäller min kropp är det bara jag som har något att säga till om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar