torsdag 22 april 2010

Viktiga fantasier

Jag har några favoritbloggar som jag läser. Hälsa är mer än en siffra till exempel, tog i tisdags upp den där listan från 43 things över de mest populära livsmålen folk har. Gissa vad som är på toppen av den listan? Just det.

'Lose weight.'

Man måste gå ned till plats nummer fem på listan innan man hittar 'Be happy' och ända ned till nummer 73 innan man hittar 'Love myself'.

Så det är alltså det som de allra flesta tycker är meningen med livet. Gå ner i vikt. Låter jävligt trist tycker jag. På min personliga lista så kommer både att vara lycklig och att älska mig själv långt före. Att gå ner i vikt gör jag mitt bästa för att kicka av listan helt och hållet.

Så vad är det egentligen som gör att det hamnar på förstaplatsen?

En annan av mina favoritbloggare, Kate Harding, skriver om The Fantasy of Being Thin. Du känner säkert igen den. Så fort du blir smal, då kommer du att vara en vacker och självsäker människa. Du kommer att ha ett bättre jobb. Du kommer att tillbringa din semester med att smutta på en paraplydrink vid poolkanten iklädd bikini medan solbrända muskulösa män slåss om att få smörja in dig med solkräm. Alla dina relationer kommer att bli toppenbra. Dina barn kommer att bli välartade och skötsamma. Du kommer... jag det är bara att fortsätta. Vi vet precis hur dom där fantasierna ser ut. Vi har dom allihop.

Jag har haft dom jag också. På något sätt lyckades jag övertyga mig själv att om jag bara lyckades gå ner i vikt så skulle jag bli lycklig. Jag skulle alltid vara glad och alla skulle beundra mig. Jag skulle ge mig ut på långresor och äventyr. Jag skulle nog bli bättre på att skriva också när jag tänker närmare på saken. Och så skulle jag spela i band och bli berömd.

Jo hoppsan.

Långresor och äventyr låter ju kul i teorin, men jag är en hemkär vanemänniska och skulle tillbringa hela resan med att längta hem till min soffa. Spela i band... njae. Har jag inte haft tillräckligt mycket tålamod att lära mig spela ett instrument under de senaste tjugosju åren så kommer det knappast att inträffa i framtiden heller. Det där med att alltid vara glad gick ju också i stöpet. Depressionen är en konstant faktor i mitt liv och kommer inte magiskt att kureras av att jag blir smal.

Det är helt enkelt sån jag är. En rutinberoende, hemkär, lite smålat och tidvis deprimerad människa.

Min personlighet kommer inte att ändras för att mitt utseende gör det. Det fungerar inte på det sättet. Även om jag går ner fyrtio kilo så kommer jag fortfarande att vara rutinberoende, hemkär, smålat och deprimerad.

En målvikt är ingenting magiskt. Ingenting i ditt liv kommer att förändras bara för att vågen visar en specifik siffra. Det enda som kommer att hända är att du kommer att väga mindre.

Jag försöker ge upp dom där smala fantasierna nu. Det finns andra saker att koncentrera sig på än att gå ned i vikt. Både roligare saker och viktigare saker.

Leva till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar