onsdag 28 april 2010

Lycka är ett par sköna skor :)

Det här med skor är en evig plåga för mig. Jag har lite speciella fötter nämligen. Dom har jag ärvt från min lilla mormor och fördelen med dom är att dom a.) går att gå och springa med och b.) har väldigt söta tår.

Nackdelen med dom är att det är stört omöjligt att få tag på ett par skor som passar. Jag har storlek 37 på längden, 39 på bredden och 41 på höjden. Höga och breda med andra ord, och den som någonsin stuckit näsan innanför dörrarna på en skoaffär vet redan att sådana skor inte existerar. Det blir alltid någon sorts kompromiss där man får försöka välja det par som klämmer minst och hoppas att dom stackars små fossingarna anpassar sig och utvecklar skyddande valkar på lämpliga ställen.

Sen har jag också det kompletterande problemet att min högerfot inte riktigt fungerar som den ska. Nerverna har inte riktigt läkt ordentligt efter att jag skadade ryggen förra året så höger ben är lite svagare än det vänstra och jag har nedsatt känsel i högerfoten, särskilt i tårna.

För den som inte reflekterat över detta faktum tidigare så kan jag upplysa om att korrekt fungerande tår är nödvändiga för att vissa modeller av skor ska sitta fast på fötterna. Jo, det stämmer. Det är sånt man inte riktigt tänker på förrän man inte har korrekt fungerande tår länge. Söta låga små ballerinaskor och såna där sköna sandaler som det bara är att kliva i är inte att tänka på längre. Det måste vara snören och remmar så skorna sitter fast förankrade.

Jag har lite svårt att förstå er som har hela garderoben full med skor. Var får ni tag på skorna? Visst har jag drömmar ibland om att bara kunna fiska fram dom perfekta skorna till dagens outfit, men den kärva verkligheten är att om jag väl hittar ett par dojor som passar och är sköna så bor jag i dom tills dom faller sönder och jag har dom till allt.

Ibland är man tyvärr tvungen. Skorna som jag inhandlade i höstas blir bara mer och mer obekväma för var dag som går, även om dom fortfarande är rätt så snygga. Jag har någon sorts fantasi om ett par skor som jag ser lite mer vuxen ut i. Visst är det skönt med gympadojor men på jobbet vill jag gärna snofsa till mig lite med kjolar och klänningar och då passar det inte så bra till alla gånger.

I alla fall blev det blev så att jag hamnade på Kupolen igår kväll. Kupolen, även känd som Tunatutten, är Borlänges största tempel helgat åt Mammon. Affär på affär på affär, kryddat med drösar av fjortisar, muzak, telefonabbonemangsförsäljare och skrikande barn omgärdat av stora fält av parkeringsplatser. Jag får nervösa ryckningar av stället. Jag blir olycklig. Så fort jag kliver genom portarna känner jag hur min vilja att leva sakta börjar sippra bort. Att gå dit direkt efter jobbet och försöka uträtta sina ärenden i hungrigt tillstånd är inte att rekommendera. Efter att ha inhandlat födelsedagspresent till far och kämpat mig igenom alla skoaffärer på bygget höll jag på att bryta ihop och börja störtböla inne på Ica Kvantums grönsaksavdelning för att dom inte hade färsk koriander.

Nya skor blev det i alla fall till slut. Ett par låga svarta fejk-converse för 129 spänn. Så där överdrivet eleganta och sofistikerade är dom ju inte men såååå sköna. Jag resonerar så att dom duger tills jag hittar mina drömskor.

Jag var tvungen att gå över till Willys sen och handla den där förbaskade koriandern. Det slutade med att jag beslutade mig för att jag inte klarade av att gå ett steg till i dom gamla obekväma skorna så jag satte mig ner på bänken i entrén och bytte helt sonika skor.

Sen promenerade jag hem, med bra mycket bättre humör, och lagade mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar