lördag 3 april 2010

Mat är gott!

Idag är en bra dag. Frukost, joggingrunda i solsken på lerig vårväg, påsklunch hos mormor följt av promenad med mormor på ännu en lerig vårväg. Vi såg årets första nässelfjäril! Sedan har resten av dagen ägnats åt att slappa.

Det krävs viss planering inför ett påskbord. Min metod är att ta lite av allt på tallriken redan från början. Annars är risken att man är mätt redan efter sillen och inte orkar med resten av godsakerna. Istället kan man äta en mumsbit här och där och hinner på så sätt med både sill och ägg och kräftstjärtsröra och potatis och spenatpaj och kallrökt lax och kycklingspett med svampsås och kycklingleverpastej innan magen säger stopp. En nybakad brödskiva med ost, lite sallad, och ett glas kall Oppigårds på det så är man sedan mätt och glad. Tyvärr orkade jag inte riiiiktigt med efterrätten, vilket var synd eftersom jag älskar maräng.

Nu vankas det middag och jag funderar lite smått över hur det kommer sig att även om jag har tänkt att komma hem och bara äta mat som andra människor har lagat så slutar det alltid med att jag hamnar vid köksbänken. Resten av familjen ska äta köttgryta och för min del blir det en improviserad currydoftande kycklinggryta med morötter och spenat. Ett glas Oude Kaap ska jag nog också dricka till. Det blev inget vin i går kväll nämligen eftersom jag skulle ut och springa i morse.

Glad äggätardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar