fredag 2 april 2010

HJÄLP! Hur ska vi klara PÅSKEN? (med bonusrecept)

Tycker det är trevligt att få vara ledig på grund av att en åsneridande revolutionär från Palestina dog för 2000 år sedan. Det ska vi fira genom att käka snask, proppa i oss ägg och ta några kalla ;-) - polare på Facebook

Usch vad jobbigt det är med påsk! Hur i all världen ska vi klara av alla frestelser? Skinka och köttbullar och sill, för att inte tala om GODIS. Hela stora påskägg helt bräddfulla med godis. Dom kommer att ligga överallt och göra sitt allra bästa för att sätta krokben för oss. Ondskefulla är dom! Så hur i all världen ska man tackla den här påskhelgen egentligen? En enda hemlagad köttbulle för mycket i magen kan ju faktiskt FÖRSTÖRA ALLT!

Det gäller att göra upp strategier i förväg har jag fått tips om. Planera hela helgen noggrant så att man kan vara helt säker på att inte förirra sig av banan.

Jag har följaktligen gjort upp en liten strategi som ni kan få ta del av om ni vill. Den är som följer:

Långfredag:
-Baka bröd och testa receptet på Tzatzikisill.
-Stryka lite tvätt och packa lite prylar.
-Plocka ut mina nygräddade brödlimpor ur ugnen, lägga dom i små påsar, och ge en till lilla mor och den andra till lilla mormor.
-Käka lunch.
-Hoppa på bussen ut till mor och far.
-Dricka kaffe.
-Kanske gå en liten promenad.
-Äta min favoritmat, nämligen mat som någon annan har lagat åt mig!
-Slappa.

Påskafton:
-Vakna upp till den ljuva stämman av en hungrig Bossekatt.
-Käka frukost och springa en sväng.
-Duscha och sätta på mig den übersnygga klänningen som jag köpte på rea på Indiska och som passar mig som om den var sydd enbart för mig.
-Gå till lilla mormor och hjälpa henne att förbereda påsklunchen.
-Äta påsklunch. Förhoppningsvis med en kall Oppigårds till, om farsgubben har varit förutseende nog att inhandla sådana, för det har nämligen inte jag.
-Smälta maten. Kanske gå en liten promenad.
-Slappa.

Påskdagen:
-Slappa.
-Äta mat.
-Slappa ännu mer.

Det hela kommer antagligen att varvas med ganska stora mängder kaffe och en del godis. Dessutom tänker jag klappa mycket på min katt, prata mycket med min mormor, dryga mig mycket med mina systrar och antagligen blogga en del.

Låter som en rätt så bra strategi, eller hur?

Saker jag inte tänker göra är: Oroa mig över kalorier, oroa mig över vågen på måndag, oroa mig över hur mycket alla andra äter eller inte äter. Oroande gör mig till en tråkig människa och min familj ska inte behöva umgås med Jobbiga Tråk-Jennyh över helgen.

Här är mina recept på bröd och sill förresten om det är nån som skulle ha lust att kopiera hela strategin. Dom kommer båda två från Matmagasinet, som för övrigt är en helbra tidning.

Müslibröd med torkade tranbär
2 limpor

100 g smör
6 dl mjölk
25 g jäst
1 ägg
1 msk salt
2 msk honung
12-13 dl vetemjöl special
2 dl fint rågmjöl
1 dl havrekli
1 dl vetegroddar
1 dl grovhackade hasselnötter (står det i receptet men jag tycker inte om nötter så jag brukar ta 1 dl russin istället)
1,5 dl torkade tranbär

1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm till ca 37 grader. Rör ut jästen i degvätskan. Tillsätt ägget, saltet, honungen, mjölet, havrekliet och vetegroddarna.
2. Arbeta degen på medelfart i maskin i 12 min. (Jag kör med degkrokarna till elvispen, det går precis lika bra.) Tillsätt nötterna och tranbären, arbeta i ytterligare 2 min. Låt jäsa under bakduk i 1 tim.
3. Ta upp degen och dela den i 2 delar. Knåda och forma till 2 runda bröd. Snitta ett kryss på varje bröd med en vass kniv. Strö över havrekli. Lägg över på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i ca 45 min.
4. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i ca 35 min. Spraya in vatten i ugnen med en blomspruta direkt när plåten är insatt, det gör att brödet får en frasigare yta.


Tzatzikisill

Låt 1 burk matjessill rinna av, skär i bitar. Grovriv 1 liten gurka, krama ur vattnet och blanda med 1 burk matlagningsyoghurt, 2-3 pressade vitlöksklyftor, salt och peppar. Vänd ned sillen och låt dra i några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar